Wróciliśmy z Wielkopolski

8 maja 2017 roku uczniowie 7 Społecznego Liceum im. Bronisława Geremka wraz z opiekunami udali się na pasjonującą wycieczkę do kolebki naszego kraju – Wielkopolski. Wyruszyliśmy z samego rana  autokarem spod Muzeum Historii Żydów Polskich, kierując się w stronę Gniezna.  Po drodze zatrzymaliśmy się przy Zamku w Gołuchowie, gdzie podziwialiśmy uroki Parku Gołuchowskiego. Cały teren należał niegdyś do polskiego rodu szlacheckiego Działyńskich. Następnie pozostawiając w pamięci przyjemny spacer po parku, liczącym 160ha powierzchni,  ruszyliśmy w stronę pierwszej stolicy Polski – Gniezna.  Mimo zmęczenia, po podróży udaliśmy się do Katedry Gnieźnieńskiej, gdzie mieliśmy możliwość obejrzenia grobu św. Wojciecha oraz na wieczorny spacer po Starówce osady pierwszego władcy Polski – Mieszka I.

Następnego dnia, po sytym śniadaniu skierowaliśmy się w stronę Poznania, gdzie zwiedziliśmy  Ostrów Tumski, którego historia zaprezentowana była w placówce Bramy Poznania ICHOT, przy ulicy Gdańskiej 2. Na wszystkich ogromne wrażenie zrobił sposób, w jaki  przedstawione zostały informacje na temat dawnej wyspy. Tego samego dnia zwiedziliśmy również Bazylikę Archikatedralną w Poznaniu – najstarszą katedrą polską, będąca miejscem pochówku wielu władców Polski. Wieczorem,  ku naszemu zaskoczeniu,  opiekunowie zabrali nas do Marcinkowa, pod pomnik Leszka Białego, oraz na spacer po starówce poznańskiej, gdzie wieczorna atmosfera podkreślała piękno starego miasta.

Trzeciego dnia wycieczki po Wielkopolsce udaliśmy się do Zamku w Kórniku, położonego tuż nad Jeziorem Kórnickim. Zamek zrobił na nas ogromne wrażenie, jego monumentalność oraz wnętrza zaskakiwały. Posiadłość ta była niegdyś rezydencją szlacheckich rodów Gorków i Działyńskich, obecnie znajduje się tam siedziba muzeum i Biblioteki Kórnickiej PAN, które mieliśmy możliwość zwiedzić. We wnętrzach zamku obejrzeliśmy  wiele dzieł sztuki, wyrobów artystycznych ze srebra oraz  porcelany, mogliśmy też zobaczyć,  jak za dawnych czasów zbroili się rycerze polscy oraz zdobyć wiedzę nie tylko na temat militariów, ale także m.in. na temat  sposobu zdobienia ksiąg. Na koniec dnia całą grupą skierowaliśmy się w stronę Giecza – jednego z najstarszych oraz najważniejszych grodów Polski. Tam udaliśmy się do muzeum, oferującego wiele cennych informacji na temat wykopalisk na terenie Giecza. To prawdopodobnie Giecz jest pierwszą siedzibą  pierwszych Piastów.

W czwartek,  w drodze powrotnej  udaliśmy się jeszcze w jedno bardzo istotne dla historii Polski miejsce – do Łęczycy. Tam ruszyliśmy do muzeum na zamku, który  wzniesiony przez króla Kazimierza Wielkiego, kiedyś pełnił  funkcję obronną. Po zwiedzeniu wnętrza zamku oraz wyczerpującej prezentacji na temat warunków militarnych w okresie I i II wojny światowej, dzięki przewodnikowi zdobyliśmy umiejętność składania poprawnie koca oraz w ramach odprężającej rozrywki strzelaliśmy z japońskiej imitacji karabinu. Po smacznym obiedzie w pobliskiej restauracji udaliśmy się w drogę powrotną do Warszawy. Nasyceni informacjami na temat początków naszej ojczyzny, czekamy na kolejną wycieczkę, dzięki której będziemy poznawać rozległą historię Polski.