Litwo! Ojczyzno moja…

11 września 2017 roku uczniowie  Społecznego Liceum Ogólnokształcącego nr 7 im. Bronisława Geremka pod opieką wychowawców udali się na ciekawą wyprawę w celu poznania historii państwa litewskiego. Wyruszyliśmy autokarem z samego rana w kierunku Sejn –  małego miasteczka w województwie podlaskim. Po drodze zatrzymaliśmy się w Osowcu-Twierdzy, gdzie mieliśmy możliwość zwiedzenia polskich fortyfikacji z okresu II Rzeczypospolitej oraz Muzeum Twierdzy Osowiec. Wieczorem mimo  zmęczenia po długiej podróży wszyscy chętnie udali się na spacer po Sejnach.

Następnego dnia z samego rana skierowaliśmy się w stronę Wilna – stolicy litewskiej, która niegdyś należała do II Rzeczypospolitej Polskiej. Pierwszym ważnym miejscem, które odwiedziliśmy, był Cmentarz na Rossie. Dzieli się on na: Starą Rossę, Cmentarz Wojskowy oraz Nową Rossę. Na cmentarzu spoczywają zasłużeni polscy żołnierze oraz ważne dla narodu polskiego postacie historyczne, takie jak Joachim Lelewel – polski historyk, działacz polityczny i profesor. Następnie udaliśmy się do Kościoła św. Piotra i Pawła na Antokolu, którego barokowe zdobienia i architektura wprawiły wszystkich w zachwyt. Kontynuując spacer po litewskiej stolicy skierowaliśmy się w stronę starówki, gdzie zwiedziliśmy Kaplicę Ostrobramską, znajdującą się przy Ostrej Bramie, z pewnością znanej wszystkim z „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Spacerując szlakiem dawnych siedzib mieszkalnych Mickiewicza, podziwialiśmy w deszczu piękno starego miasta. Tego samego dnia odwiedziliśmy również wileńską wieżę telewizyjną liczącą 326,47 metrów (najwyższa wolno stojąca budowla w kraju) oraz Cerkiew Św. Ducha. W drodze powrotnej do Sejn, gdzie nocowaliśmy,  zatrzymaliśmy się w Trokach, gdzie mieliśmy możliwość przyjrzenia się z zewnątrz zamkowi, wzniesionemu przez księcia Witolda w stylu gotyckim.

Trzeciego dnia wycieczki udaliśmy się do Druskiennik –  jest to popularne litewskie uzdrowisko położone na brzegu Niemna. Mieliśmy okazję zwiedzić Cerkiew Ikony Matki Bożej „Wszystkich Strapionych Radość” oraz spędzić czas spacerując bądź pijąc kawę w lokalnej kawiarni. Tego samego dnia udaliśmy się do Oszkini, gdzie odwiedziliśmy Osadę Jaćwiesko-Pruską, w której znajdowała się rekonstrukcja dawnej wieży strażniczej, drewnianej twierdzy, a także fosa i liczne obiekty pogańskiego kultu. Dowiedzieliśmy się tam wiele na temat zwyczajów codziennego życia Jaćwingów i Prusów.

Czwartkowy powrót został urozmaicony przyjemnym spacerem po miasteczku, które zostało założone przez Zygmunta Augusta w 1550 roku – Augustowie. Tam udaliśmy się w stronę Kanału Augustowskiego, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć historyczne śluzy: Przewięź i Swobodę. Następnie  po smacznym obiedzie w łomżyńskiej restauracji, pojechaliśmy do Warszawy.  Podsumowując – jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości zwiedzenia tylu miejsc, które wiążą się znacznie z polską historią. Czekamy z niecierpliwością na kolejny wyjazd, dzięki któremu będziemy poznawać historię Polski oraz jej sąsiadów.